søndag 11. oktober 2009

Høstferien er over…

..og det er tilbake til hverdagen.. akk ja, sånn er det bare. Jeg har ikke fått gjort alt jeg hadde planer om. Men men, det viktigste er blitt gjort - bateriene er ladet opp og jeg har hatt mange fine turer sammen med Luna :)

Agilityen går veldig fint for tia. Luna blir mer og mer ivrig og flink, og til tider er det ganske bra fart på dama! Forige mandag fløy ho og ei border collie tipse i tottene på hverandre – lite trivelig – Luna hadde pluttselig veldig lyst å leke med henne, men hun ble bare veldig redd når hun kom som ei kule, går i forsvar, og så smeller det.. :/ Mye bråk og lite skade, men Luna fikk seg et lite sår under øyet. Border collien hadde nettopp blitt angrepet av en annen hund tildigere i uka, og da var det ikke rart at hun ble litt redd når Luna kom rett imot henne på den måten. Hun har litt dårlige manerer denne hunden min av og til… Men det gikk no greit. 

Mandagen etter var det litt samme tendenser, hun hadde veldig lyst å springe bort til de andre hundene som holdt på på andre siden av bana (holder på med to kombinasjoner om gangen..) særlig den som bjeffa sånn, en ny en… men det går greit bare jeg er veldig obs, og jeg har funnet en ny leke som er veeeldig gøy, en gummiball med en bjelle inni :D Så den sparer vi til trening….. :)

Jepp, ellers var det veldig fint vær i dag, endelig! Det har bare regna og regna og regna siste måneden. Så da kunne jeg endelig ta med meg kameraet og ta noen nye bilder. Her er noen av dem:

Hatlaåsen 009 Hatlaåsen 033 Hatlaåsen 038 Hatlaåsen 040 Hatlaåsen 048

Denne turen er fin, særlig på høsten :) Den tar ca 45 time å gå, fra huset vårt er det ca 3 min å gå til stien oppover i skogen. Vi har mange fine steder å gå her, til tross for at vi bor i et tett bebygd strøk i nærheten av en by. Rett nedenfor huset vårt er et naturreservat med et fint vann og yrende fugleliv og endel hjort. Kanskje ikke så rart at Marianne ble overraska når hun var her at her var så mange hus… de tar jeg ikke bilder av.. hehe.. neste gang du kommer Marianne – så skal dere få være med på en av disse fine turene ;)

Ellers har jeg pusset opp hjemmesiden til Luna, den er ikke helt ferdig enda..  http://finsklapphund-luna.webs.com/ Må blant annet legge inn bilder av nyere dato.. ble bråstopp med denne siden når jeg begynte å blogge, så den er ikke oppdatert på nesten et år.. men no skal jeg prøve å være litt flinkere :)

Da skal jeg ikke skrive mer, for no er det snart Beck! :) Vi ønsker alle en fin uke, både to- og firbeinte!

17 kommentarer:

Nøve sa...

he-he, jeg må se den engelske krimmen som går på nrk søndagskveldene, den syns jeg er knallgod!

Det ser ut til å være en grådig fin tursti! Helt nydelig med litt snø på toppene :o)

Bikkjene er løse på agility-treninga deres,forstår jeg. Det har vi savna, men området "vårt" er ikke inngjerda så vi tør ikke slippe dem :o(
Men det hele er veldig amatørmessig også her,da.
Flott at Luna har fått sansen for det!
Ikke mye moro når hundene barker sammen, men det går jo som regel bra. Skrekkelig mye lyd, men lite blod. Nesten som en britisk TVkrim :o)

Gry Viola og Roxie sa...

Så fine bilder! Regener med at den turen tar 4,5 og ikke 45time he-he.

Ja det er mye lyd når hundene braker sammen. Synd at den andre hunden ikke sjømte at Luna bare ville leke.

Her er åsså høstferien over og vi må tilbake til vanelige gjøremål.

Ha en fin dag og uke!!

Luna sa...

Ja, de er løse, det er ikke innegjerda med oss heller, men det er ganske stort og oversiktlig, og en fjellvegg på ene siden, og langt til trafikk...og så har vi veldig lydige hunder ;) ;)
jeg mente 45 minutter! ikke timer..he he.. skreiv 1 time, men forandra det til 45 min. som var mer eksakt.. :) men da glemte jeg å forandre time..-det går litt fort i svingene av og til..

Marianne sa...

Jeg er bare såå misunnelig!..For en natur!..orkkk!
Jeg vil veldig gjerne ta turen med deg på fjellene, neste sommer!....Men må vel si at denne årstiden må være vakrest, med blader i alle farger, og hvite fjelltopper, sukk!

Så leit at Luna havna i slåss kamp..border collier er ofte litt nervøse av seg, så man må være litt obs på de..typisk at den allerede samme uken hadde slosst med en annen, da var hun sikkert veldig på vakt!

Uuupss..hjemmeside? hva var det nå igjen???

Nøve sa...

trodde du hadde glemt komma, altså 4,5 time. 45 min er jo en mer passende dagstur :o)

Gry og Millis blogg sa...

Så bra at du har fått ladet batteriene dine litt Marte. Du har jo et tempo som tar pusten fra de fleste andre tror jeg:o)

Herlige bilder av en vakker hund på en fin tur.

Åh, jeg liker ikke når de slåss, men ofte blir det "mye skrik og lite ull". Heldigvis!!!

Luna sa...

Jeg liker heller ikke når de sloss.. jeg ble helt ufokusert og gjorde det dårlig i slalomen som vi terpa på etterpå. Var veldig redd det skulle skje igjen, men alle fulgte med, og det gikk bra :) Kjekt når man har gode hjelpere også :)
Det var nok tidligere i uka som gjorde utslaget ja, en annen gang har luna spingt bort til den hunden, og da slapp hun bare ballen sin og luna tok den, ellers ingen skade.. :) Hun er litt frekk og sjefete av og til Luna.. Zita (som hunden heter) er egentlig veldig snill og grei :)

Luna sa...

jeg har desverre ikke tid til å gå turer på over 4 timer på en vanlig hverdag nei..I wish! :)

Marianne sa...

Forresten!..headingen var nydelig!

Luna sa...

Takk! :)

Ville sa...

Så vakker natur dere har, aldeles fantastisk flott tur område og de fargene!!!
Luna er jo ikke mindre vakker, helt nydelig:o)))
Vår tur er også sånn ca 45 min, blir som regel 1,5 time, med små stopp og lek underveis.
Var i Røldal i høst ferien, der opplevde jeg som du viser på bilde, trær i høstfarger og snø på toppene, utrolig fasinerende.

PS. jeg tror Luna har mye bra i seg. Fine hunder på hennes stamtavle.

Luna sa...

Takk Berit, det var kjekt å høre :)
Ja, her er veldig vakkert om høsten med alle fargene. Da er det kjekt å gå litt i høyden og se utover :)

Luna sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Luna sa...

(den kom to ganger..)

Inger`s blogg sa...

For noen flotte bilder, fine høstfarger og fin Luna.
Det er mye flott natur ved Ålesund.

Godt du fikk ladet opp bateriene, på deg selv.
Man rekker aldrig det man tror.

snorredimma sa...

Det øverste bildet av Luna er knall-fint...så flott det er hos dere!!

KJedelig at hundene ryker i tottene på hverandre, men sånn er det noenganger..og heldigvis gikk det bra denne gangen!! Eller ho fikk et lite sår under øyet?

Det går fort noen minutter og timer nåe en vel går avgårde på tur!! Det er jo så mye å snuse på, se og oppleve...noen ganger føler jeg meg som en hund...er like nysgjerrig som dem og må utforske alt!! hehe.. Med småunger i hus, er det ikke lett å få til lange turer på en hverdag, nei....

Luna sa...

Det er sant, man rekker aldri det man tror... :) Godt å bare gjøre ingenting også av og til.
Luna fikk et lite sår under øyet ja, eller sår og sår, det var en liten prikk som leget seg av seg selv. Er helt borte igjen nå.