tirsdag 17. februar 2009

Det snør, det snør...

snøbilder 006De siste dagene har det bare snødd og snødd.. Det er kjekt for både Luna og barna, men det har blitt litt i meste laget.. Snømåking til den store gullmedalje, og nesten umulig å kjøre bil. Men det er kos også da. Har gått endel på ski med barna og rent med kjelke. Luna blir så yr av all snøen at vi måtte finne frem flexilina igjen, kan ikke ha henne løs, hun blir litt sprø og stikker av og springer bort til folk..

Det har vært lus (!!) på shetlandsponniene på dyreklubben, og jeg har vært livredd for at de skulle hoppe bort på kjære Luna - DET hadde vært trasig. Heldigvis ser det ut som det har gått bra, no har ponniene fått to kurer, og foreløbig ser det ut som vi har klart å ta knekken på de (lusene altså..)Heldigvis. Det er jo fort gjort å smitte andre, og et sværa styr. Krysser nå alle fingrer og tær for at lusestyret er over...

snøbilder 005I går var det dyrlegebesøk for å få vaksine. Det gikk bra uten noe dramatikk... Luna har ikke noen ubehaglige opplevelser der enda, så hun er bare glad når hun kommer inn og noen vil hilse på henne :) Fikk ikke med seg stikket engang virket det som... Jeg har tatt henne med meg de gangene jeg har vært innom i jobbsammenheng, slik at hun kan bli litt vant til de rare luktene og sånt.. Fikk bekreftet det jeg selv har syns en liten stund, at Luna er på grensen til å være litt tynn.. Gikk over til annet fôr (Royal C sensible/aktiv) for noen uker siden, og det tar vel litt tid før det kan sees forskjell, men i går fiska jeg opp igjen de pølsene jeg hadde igjen av Vom, og hun fikk det til kvelds. DET var snadder, og hun spiste opp ALL maten med en gang, og det samme i morges. Så det gjør vel susen, siden problemet er at hun er så småspist... blander det med tørforet :)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det er deilig med snø, men det KAN bli for mye (i hvertfall på èn gang:o) Når man ser på gleden lappisene viser over all snøen, så letter irritasjonen litt hos meg i allefall. Morsomt å lese at Luna har blitt litt sprø, og må hilse på alle pga. snøen!

Lus er ikke noe gøy, men det er fort gjort å behandle, er det ikke? Det er jo lurt å tenke foebyggende og forsøke å forhindre smitten da, men sikkert ikke lett når dyra går så tett.

Her har vi ca. 60 cm. snø, og det holder! Nå er det meldt mer til helgen.... Milli kommer sikkert til å bli henrykt....

Nina og Bonnie sa...

Er helt enig, det kan bli i meste laget og vi har ikke begynt på mars ennå. Det er en månede som det kan bli snø.

Men disse lappene er jo bare glad til. Må jo smile litt av de. Sånn de koser seg i snøen.

Håper luse har dratt sin vei. Ikke moro med sånt.

Nøve sa...

Nå går Nalle bare i noen smale opptråkka stier han har laga seg. Ned til gjerdet hvor han ser vegen, i tilfelle han får besøk.. Han gidder ikke base i laussnøen aleine!

Lus! Nei,det kan ikke være mye moro :o( Krysser labbene våre for at ho forsvinner.

Luna kan se litt tynn ut, det gjør igrunn Børre også. Nalle VAR tynn i den alderen, det er så forferdelig når de ikke vil spise opp maten sin!! Han ble bortskjemt med litt boksemat i tillegg til tørrfôret, men jeg er bare glad så lenge han eter.
Ps. kan de kalles bortskjemte av den grunn at de får variert mat??? Neeei.

Dixie sa...

Vi har også fått masse nye snø i dag! :) Men det er ikke i nærheten av alt det dere andre har, da... Uansett er Dixie veldig fornøyd og springer i full fart rundt omkring i snøen med en gang hun slipper ut! Men vi har henne ikke løs, bare i langline på 20 meter.

Håper lusene forsvinner fort! Og at de ikke får smittet noen av de andre dyrene... :)

snorredimma sa...

Jeg syns jo bildene var utrolig fine, jeg da.
Dimma har begynt å bli småspist og vil ikke alltid spise. Foreløpig tar jeg bare bort maten, og regner nmed at ho spiser den neste gang ho blir tilbudt, men blir ho for tynn - ja, da får jeg vel finne på noe annet.
Frokosten spiser ho alltid, bare for at da får ho tran over de små, brune knottene!!

Luna sa...

No regner snøen vekk.. heldigvis er de flinke å brøyte veiene..! Ellers hadde det blitt skikkelig slapsegreier med så mye snø, og så regn..!!
Takk snorredimma, bildene er faktisk tatt med mobilen..! Ble ganske overaska over at de ble såpass bra.. :)
Jeg har hørt at hunder ikke skal ha tran? For da blir det for mye av et par vitaminer (D og?), siden de er tilsatt i tørfôret (og også i tran), som kan føre til nyre/lever skade? Eller er det bare tull? Luna har begynt å få maisolje i maten, omega 3 som skal gi blank pels :) Begynte da å tenke på tran - men så var det disse vitaminene da.. ren fiskeolje (beregnet til hunder, uten vitaminer tilsatt) er jo kjempedyr i forhold..!! Føles litt ut som vi har hatt dette temaet oppe før, men husker ikke helt....

Luna sa...

omega 6 er det vel, og omega 3 er fisk o.l. men ser at olivenolje er rik på omega 3? Noen kosteeksperter på bloggen? :)

Luna sa...

rapsolje har bra balanse på omega 3 og 6, ja takk begge deler liksom, men de er "beriket" med vitamin d og e... samme som tran. hm..!

Anonym sa...

Jeg er langt fra noen kostholdsekspert Marte, men jeg tror det er veldig mye hysteri ute og går vedr. hva våre firbente får i seg.

Mine hunder har alltid fått tran.
1 ss daglig. De har bare hatt godt av det, tror nå jeg da:o) De har vært sjelden syke, samtlige har hatt fantastisk pels og alle, med ett unntak, har dødd av alderdomsrelaterte sykdommer/plager:o)

Av og til tror jeg at det sitter noen og utvikler spesialfòr og kosttilskudd til hunder, som tjener MYE penger på at vi ikke bruker "det vi alltid har brukt". Bare en teori da....;o)

Anonym sa...

Ja, jeg er litt enig med deg Gry, derfor har jeg ikke kjøpt noe av sånt... men så sa vetrinæren at han anbefalte maisolje, og så var jeg i gang, he he. Syns Luna sin pels har blitt litt blass i det siste også, så vil no gjerne hjelpe den litt på vei :) Eggeplomme i pelsen har jeg også hørt om.. eller var det eggehvite? (litt griseri da..!)

Anonym sa...

Jeg har hørt at eggeplomme er kjempesunt og eggehvitte kan visst være farlig.....

Milli får knekkegg etter hønene våre. Plomme, hvitte OG skall. Det samme gjorde Kaisa. Ingen har dødd av det hittil:O)

Anonym sa...

Glemte dette. Milli får hele egget å spise. IKKE I pelsen:o) Maisolje er sikkert kjempelurt, også er det ikke så dyrt heller.

snorredimma sa...

Jeg pleier egentlig ikke å gi hundene tran, men det funket for å få dimma til å spise. Men tror nok at vi skal være litt forsiktige så lenge dem får fullfor, og en teskje tran er jo tilpasset mennesker - så da bør mengden reduseres tilsvarende størrelse på hunden. Så da er det nok bare noen få dråper de kan få....