torsdag 15. januar 2009

På Dyreklubben

  I dag tok jeg med speilrefleksen på jobb, med den plan å få noen "i farta" bilder :) Det ble ingen blinkskudd, mye som skal klaffe når det skal skje så fort... Noen ganger glemte jeg å fokusere, og så blir bildene litt for mørke når det er snø (det var den derre bruksannvisningen da...). Ser nå når jeg har lagt de inn på data at de fleste bildene også har motivet (Luna)  litt for langt unna.. men så har no jeg hvertfall lært det da.. :)

Fikk besøk av en hyggelig mann fra museet som hjalp meg med å flytte en traktorhenger i dag (vi har ikke traktor selv..), han var veldig interessert i gamle norske raser. Han ville gjerne kjøpe en kalv av vestlands fjordfe og ha på dyreklubben, så jeg vurderer sterkt om vi skal gå for det istede for miniku. Det var rasen jeg hadde tenkt til å gå for før "minikua" dukket opp, fjordfeet er ikke så veeeldig stort, de er robuste og ikke dyre i drift.. og veldig koselige og snille dyr, jeg har jobbet litt på en gård med vestlandsk fjordfe, veldig rolige og snille dyr. Og så er det jo veldig greit at vi slipper å punge ut selv da.. ;)

Hadde tenkt å skrive mer, men no klager gubben for at jeg sitter så mye foran data`n, så det får holde for denne gang ;)

Mine forsøk på et godt "i farta bilde" og litt anna.. på dyreklubben 011 på dyreklubben 019på dyreklubben 003på dyreklubben 001 januar09 181  januar09 194

9 kommentarer:

Marianne sa...

Jeg synes det er så koseligt å få høre litt om denna dyreklubben deres. Høres jo kjekt ut at dere vil bruke de gode gamle rasene også, håper å få se bilde av kua en gang.. Veldig fan av kuer jeg..

Du bor på en så utroligt flott plass, er så misunelig, bildet på toppen viser jo en fantastisk natur.. Alle natur bildene jeg kan ta her, inneholder diverse trær, veldigt kjedeligt!

Nina og Bonnie sa...

Bare en ting å si, flotte bilder. Den bilde som Luna satt var jo råflott.

Dyreklubb må jo være som å komme til himmelen. Så gøy. Bare stelle med dyr hele dagen. Det er jo drømmejobben min.

Nøve sa...

Stakkars deg da Nina, som steller der i slaktebutikken ;o)

Kjempeflott landskap! Det er så flott i Norge, jeg vil se mer!!! Gjerne med Luna :)

Hvordan gjør dere det i helgene i dyreklubben? Du må jo ha fri iblant du også?

Anonym sa...

Jeg synes også at det er så gøy å lese om Dyreklubben! Det må jo være morsomt å ha Vestlands fjordfe også, det er flott å ta vare på gamle norske raser!!

Flotte bilder Marte. Jeg synes du er kjempeflink, og Luna blir jo bare penere og penere!

Gleder meg til mer!

Anonym sa...

Takk, så snille dere er.. :)
Jeg skjønner at det er spennende å lese om dyreklubben ja, jeg får skrive litt mer om den etterhvert også jeg da.. og ta litt naturbilder, her er veldig fint med fjell og fjorder ja :)
I helgene er det de som leier stallplass på klubben og de som leier hest av dyreklubben (har hest på fôr som det heter) som fôrer, det går på omgang..
Ellers er det endel folk som hjelper til på frivillig basis da, som hjelper til med medlemsgruppene som er hver ukedag på kveldstid blandt annet.
Og så har vi dugnader..
Det er desverre ikke slik at jeg går å steller med dyra hele dagen.. må planlegge fremover, forberede dugnader, lage stoff til gruppene, det er regnskap og vedlikehold, styremøter, andre møter.. alt som en gård og barne-ungdomsklubb fører meg seg. Det er en veldig variert og fin jobb, men til tider er det alt for mye å gjøre... det er det eneste minuset med jobben (hvertfall når man også har to små barn man har lyst å tilbringe tid sammen med, men ejg tar de med meg så mye jeg kan da :) Og så har jeg så store ambisjoner at jeg av og til blir litt frustrert når alt mulig tar så lang tid.... ;)

snorredimma sa...

Luna er jo smell-vakker! Denne dyreklubben, er den i planleggingsfasen eller har dere starta for fullt. Hva er formålet? Barn og unge i sampsill med dyr og natur - for alle eller for spesielt utvalgte? Nysgjerrig, jeg nå...Og - du får da til noen fine bilder med speilrefleksen, da...

Anonym sa...

Takk, ja luna er veldig vakker, det syns vi og ;)

Dyreklubben er 30 år i sommer, men har på en måte startet på nytt nå, etter å ha vært nede i nesten 2 år pga riving og bygging av ny løe.
Den er åpen (og gratis) for alle som vil kommer på besøk, har mange barnehager og skoler på besøk, og turister, besteforeldre med sine barnebarn, dyreglade store og små.. :) I tillegg er det en barne- og ungdomssklubb, der de altså kan være medlemmer. De lærer om dyrestell både praksis og teoretisk. Ungdommene får god ledertrening, da de har ansvar for hver sin kveld med de yngre medlemmene.
Vi samarbeider også med NAV (arbeidstrening) og Kriminalomsorg i frihet. Dyreklubben er så mangt.. :)
No er det på tide å finne køya.. :)

Nina og Bonnie sa...

Så mye flott dere gjør. Men det var vist mye mer jobb enn det jeg inbilte meg. En kjempejobb du gjør. Tenker det er mange glade barn som lærer om dyr der. Det er enda godt det er noen som deg som gidder å bruke krefter på det. Det er det bruk for.

Og Nøve, nå ser ikke jeg dyra kommer til slakt, det hadde jeg ikke orket. Vi får ferdig slakt og ikke små dyr. Heldigvis. :)

Anonym sa...

Ja, det er mye å holde styr på.. men det er en veldig givende jobb, og selvføleglig utrolig kjekt å få holde på med dyr, som jeg altid har vært veldig opptatt av :) Har vel eid det meste av kjæledyr man kan ha :) Minus fugl, det har jeg ikke hatt..
I dag har det vært dugnad, med kjempestort oppmøte av både foreldre og stalljenter :) Det er så kjekt å få gjort så mye på en dag :))