søndag 11. januar 2009

Ren og pen

    I går fant jeg ut at det var på tide med en Luna-vask. Hundeslev, hestemøkk, salt og søle har gjort sitt, og no er det så mildt her at jeg tenkte at det passet bra. Hun er så flink atte, sitter der så rolig å venter på at jeg skal bli ferdig. Jeg tror hun liker det litt. Men på slutten blir hun litt utolmodig..

vaske luna 001

vaske luna 002 

Det regner og i går kveld var det full storm. I dag blåser det ikke, men det har bøtta ned... Prøvde å ta litt i farta bilder (til fotokonkuransen) men det ble ikke så velykka.. Fikk tatt noen fine bilder likevel, tror vi må ha Balto på besøk eller ha med kamera på tur for å få litt fart, i dag har vi bare vært i hagen så langt... Her er noen hagebilder :)

ute i regnet 006

ute i regnet 010ute i regnet 008

På det øverste hagebildet fikk jeg til dette med å ha fokus på rett sted... Har lurt litt på det, og så så jeg tipset til lappevennen, takk skal du ha. Så no kan jeg leke meg litt mer med sånne bilder også :) Må lese litt bruksannvining no snart, det er bare det at den er så tjukk, og ikke på norsk..! :(

I dag er det som vanlig søndagsmiddag hos mine foreldre, og så skal vi på juletrefest for de som bor her omkring, så det skal bli kjekt.

I går kveld fikk jeg endelig filma Luna og Lasse i aksjon, det er moro å se når de leker, men jeg får ikke til å legge inn video her heller... Jeg får spørre min datakyndige bror etterpå.... :)

Så, da er det på tide å komme seg ut av dørene.. Ha en fin søndag!

9 kommentarer:

Dixie sa...

Oi, så flink Luna er når hun må vaskes! :) Dixie liker det ikke i det hele tatt, og nekter til og med å gå inn på badet. I badekaret hopper hun over kanten og i dusjen står hun og hyler! Så det er ikke lett å få vasket henne...

Anonym sa...

Nalle er gutten som ikke vasker seg ;o)

Dere begynner å bli flinke med speilrefleks-kamerane, hele denne blogge-gjengen! Det virker ufattelig tungt å komme gjennom bruksanvisning på ett anna språk, Svensk kan til tider være ille nok!!

Anonym sa...

Flinke, flinke Luna-mor! Sitter der så stille og fint!

Skjønner godt at du sliter med bruksanvisningen, de er til tider ubegripelige på norsk synes jeg. Lykke til Marte, bildene var kjempefine!

Marianne sa...

Kjempe fine bilder Marte.
Her i huset synes hundene det er helt greit å bade, men så har jeg øvd med de siden de var noen små hårballer også. Men embla vil ikke bade om sommeren i vann eller sjø. Men ask elsker det.

Anonym sa...

Takk, jeg har bestemt meg for å begynne å lese bruksanvisningen i morra kveld :)
Luna er også veldig vant til å dusje i badekaret fra hun var bitte liten, så det har nok litt å si :) Hun bodde omtrent i hagen det første halvåret, og måtte i dusjen nesten hver dag :)

Nina og Bonnie sa...

Charlie har bare badet til utstillinger og når han fikk nakken full av blod etter vi hadde delt kjøtt. Han liker det IKKE:) Men skal ikke disse lapphundene ha selvrensende pels? Den funker dårlig på Charlie nå. Badet han 3 juledag. Så møkkete. Nå er han stiv av grå pels under magen. Det virker som asfaltstøv om vinteren setter seg på en annen måte enn vanlig søle som renner av etter en stund. Noen med erfaringer? Nå må jeg snart bade han igjen.

Marianne sa...

Det er ingen problem å bade hundene ofte, men man trenger ikke å gni masse såpe inn i pelsen deres. Jeg bruker puppyshampo, og så stryker jeg bare såpen forsiktig over pelsen og lar den virke litt og så skyller jeg. Man trenger ikke massere den inn. Og det er bedre å bli vasket en gang for mye på magen, enn å gå rundt med asfaltstøv på seg. Jeg bader mine hver 3 mnd ca, noen ganger oftere visst de har grist seg til. Mira ble badet ofte fordi hun elsket å rulle seg i allslags forferdeligheter som hun fant i skogen, revebæsj, råtten silo, råtten fisk, og elgkadaver var favorittene. Men selv om hun ble badet ofte, så fikk jeg alltid masse skryt av å fin pelsen hennes var.

Anonym sa...

Jeg pleier å dusje Luna endel, uten shampo i det hele tatt, bare med lunka vann,for slippe å få sand o.l. rundt over hele huset når hun tørker.. men vaske henne med shampo har jeg ikke gjort så mye, sist var i sommer tror jeg, da mest for å få bukt med pelsen, som jeg da syns er lettere å gre ut (særlig rompa..) Men hun har rullet seg i litt av hvert hun også, og da må det vasking til! Rart at det er så fristende å rulle seg rundt i råtne ekle ting? Æsj...
Vi går ikke så veldig mye langs asfaltert vei, mer på grus og i skogen, så vi merker ikke asfaltstøv som noe problem.. men kan tenke meg at det ikke er noe særlig ..
De har jo et fettlag i pelsen som er isolerende/beskyttende og holder pelsen fin, så hvis man vasker alt for masse, så vil hunden fryse og få frynsete pels, men da snakker vi sikkert hver mnd eller noe sånt..? Jeg har lest en eller annen plass at man skal vaske hunden 2-3 ganger i året (pluss når hunden har rullet seg i noe) Men om man ikke maserer shampoen inn (jeg pleier å gjøre som deg lappevennen,uten å ha tenkt så mye over hvorfor...:) går det jo sikkert oftere. Det er vel for å bevare fett i underulla.

Nina og Bonnie sa...

Da er det ikke bare Charlie som ruller seg i alt mulig rart. Men det er jo sant, bedre å vaske enn å gå rundt med dette i pelsen. Det sitter så inn mari godt. Sist måtte jeg såpe han inn to ganger. Men sant jeg kan jo bare ta magen og beina.